Lasergame Timebomb – Pagina 2

< Terug: Pagina 1 (Begin project) ||  Verder: Pagina 3 (Onderdelenlijst) >

Opdrachtgever: gajemee.nl (http://www.gajemee.nl) Opdracht: Ontwerpen en maken van een lasergame-vriendelijk tijdbomspel Start opdracht: Woensdag 4 december 2013 Verwacht oplevering: Woensdag 2 januari 2014 – Opgeleverd 07-01-2014
Gebruikte technologie: AVR (Atmel)GSM (Cellular)RFID (Mifare 13,56MHz)Basis elektronica, SPI, L2C (TWI)

TimebombModel De updates vanaf 17-12-2013 (Klik hier voor de eerdere updates; pagina 1)

20131217_134811 Zaag en boor- aftekening gemaakt… zeker dat keypanel wordt een uitdaging, omdat die afgeronde hoeken heeft. 20131217_172724 De uitsnedes zijn gelukt en de plexiglas plaat is nu helemaal klaar. De houten plaat moet nog uitsnedes krijgen voor de timers en de opdrachtenleds. Ook moet er nog een stuk uitgefreesd worden voor het LCD en het druktoetsenbordje. Die fles ligt er een beetje ongelukkig bij, die heb ik er gewoon voor de lol neergelegd in de kist.

UPDATE 18-12-2013
Gaten voor de timers gemaakt en druktoetsenbord inlay uitgefreesd 20131218_162830

 

UPDATE18-12-2013 (2)
Klein formaat, veel kracht: De PAM8403… Wat is een PAM8403 vraag je je nu af. Dat is een 5Volt 3Watt digitale audioversterker op een printplaatje kleiner dan een postzegel. Het probleem met deze kist, althans, eerder de uitdaging met deze kist is dat deze loopt op een 4000mAh accu van 7.2 Volt en daar een hele werkdag op moet kunnen draaien. Aangezien er al een aantal grootverbruikers op zitten (zoals 4x 7segment LED displays een GSM module en een RFID module en 4 Neopixel strips), moet ik het geluid, wat uit de .WAV module komt op een efficiënte manier versterken. Hiervoor gebruik ik dan ook een digitale versterker. (Class D) Voor de hand liggend is een TA2024, dat is een veelgebruikte digitale versterker met ongeveer 80-85% rendement. (Een klasse AB met normale FETs of transistoren heeft een rendement van 45-55%). Het probleem met de TA2024 versterker is dat deze op 12Volt werkt. Minder dan 10 Volt ongeveer wordt al vervelend, dan gaat hij kraken en valt de bass weg. Bij 7.2 Volt, waarop de timebomb zal werken, is bij zo’n 30% volume al een heftige kraak te horen. De laatste optie die ik kon bedenken was een PAM8403, een kleine 3Watt versterker die werkt op 5Volt, met een efficiëntie van 90%. Het duurde even voordat er een binnen kwam. Het geluid is prima. Verwacht geen diepe bass, maar hij kan zeker hard genoeg voor deze timebomb. Morgen een filmpje, want het is nu te laat om hard te spelen in de buurt 🙂 Nu een foto: 20131218_234358 Aansluitingen voor voeding, speaker en ingang al gesoldeerd en gekrompen.

UPDATE 19-12-2013 Het beloofde filmpje:


UPDATE 20-12-2013

Het frontpanel is nu eigenlijk al af. De sleuf voor de RFID antenne moet nog ingefreesd worden. Er moet verder nog een stukje geschuurd worden en wat weggeschaafd worden onder het LCD (Raakt de lexaanplaat net aan), daarna de beschadigingen en de versplinteringen wat opvullen met houtvuller en dan kan die eindelijk in de zwarte lak. 20131220_160754 Er mist nog 1 neopixel LED strip (onder de meest linker timer), die komt morgen binnen. Dat heeft het bedrijf mij toegezegd waar ik deze dingen had besteld. 20131220_160842 Achterkant, zelfde paneel 20131220_161601 Het begint er al een beetje op te lijken zo… 20131220_161612 Kleine detailfoto…
Links van het keypanel komt de RFID antenne. (Daar kunnen de spelers straks hun RFID kaarten scannen) Begin volgende week komt de printplaat hopelijk binnen. Vandaag zou hij in Duitsland op de bus gaan. Ik krijg toevallig net een Track en Trace code binnen; hij is op het duitse sorteercentrum, mooi. Vooralsnog lopen we aardig op schema, hopelijk blijft het zo 🙂 Tot voor zover de update.
UPDATE 24-12-2013
De printplaat is binnen. Het vreemde is: Ze hebben er 2 geleverd. Identiek aan elkaar. Toch echt maar een besteld en afgerekend. Waarschijnlijk omdat er een fout in het SVG bestand van het logo zat, want het GM7 logo is op vreemde wijze veel groter geworden, dan het bestand laat zien. Gelukkig zitten alle functionele zaken wel op hun plek en is de kwaliteit zeer goed te noemen 🙂 20131224_132525 Jup… 2 keer precies de zelfde plaat met een afwijkend logoformaat, 20131224_141323 De eerste weerstandjes gesoldeerd 20131224_161700 De meeste componenten zitten op hun plek 20131224_191003 Kleine testweergave Filmpje: Dat was het weer voor deze update!
UPDATE 28-12-2013
Na een kerstperiode wat rust weer lekker bezig geweest, zowel qua programmeerwerk als met het hout. DSC_0748 voorkant. Alles even tijdelijk vast gezet met tiewraps DSC_0751 voorkant detail DSC_0746 achterkant Het filmpje laat zien hoe het instellen van de timers werkt. De timers worden zowel op het scherm als zelf live geupdate. Knipperen van de timer laat zien dat deze is geselecteerd en als de timer ‘aan’ blijft staan als deze niet meer is geselecteerd, betekent dat deze automatisch meedoet in het spel. Als de timer uit staat, doet deze niet mee. Op het moment dat er een tijd wordt ingesteld voor een timer, gaat deze automatisch aan. Een paar handigheden zijn ingebouwd, zoals dat ’90’ minuten automatisch worden omgezet in 1uur en 30 minuten. Als je dus anderhalf uur wil spelen, kan je er voor kiezen om ’01’ bij uren in te vullen en daarna ’30’ bij minuten, of ’00’ bij uren en ’90’ bij minuten. De opdrachtenleds zullen op een zelfde soort manier ingesteld kunnen worden (behoudens de automatische uren/minuten/seconde herkenning natuurlijk, het zijn geen timers :P). Daar ben ik nu mee bezig.

UPDATE 29-12-2013
Men neemt een bus matte zwarte spuitverf: 20131229_143652 Zwart gespoten. Ook is te zien dat de sleuf voor de RFID antenne is uitgekerfd. (Rechts van het grote gat, onder het ronde gaatje). Bovenin, links van de speaker heb ik nog een opening geboord voor de 2.1mm power jack. 20131229_194706 Het resultaat volledig geassembleerd. Ik moest een beetje van boven de foto maken anders had ik last van te veel reflecties door de lexaanplaat. Onder het sleutelcontact kan je de RFID antenne zien zitten. Deze zit, net als de timers, de leds, het LCD en de printplaat, volledig onder de lexaanplaat.

Verder:

Omdat we met de wet wapens en munitie te maken hebben met een lasergame tijdbom als deze, moet ik een kleine wijziging aanbrengen die het duidelijk maakt dat dit een lasergame tijdbom is. Hiervoor gebruik ik een raamsticker die ik aan de binnenkant van de lexaanplaat zal plakken en wel de volgende: lasergamesticker Hij wordt ongeveer 10 bij 5 centimeter. Het witte is transparant in het echt. Valt goed genoeg op, maar zal op een niet storende plek worden aangebracht. Gelijk ook een beetje reclame voor mijn website, dat heb ik wel verdiend na het harde werken aan deze lasergame tijdbom denk ik zo. 🙂

UPDATE 30-12-2013
En toen was er licht… ehh.. geluid! Ik ga maar weinig typen, het volgende filmpje zegt genoeg:

UPDATE 04-01-2013
Druk aan het programmeren geweest en nog flink mee bezig. Er valt daarom ook weinig te zien aan updates.
Wel zijn er een sleutelhanger en een raamsticker binnengekomen welke het vermelden waard zijn denk ik.

20140104_150218
Raamsticker is binnenstebuiten; deze wordt aan de binnenzijde van de lexaanplaat geplakt. Sleutelhanger is gewoon een rubber dingetje met een print er op.

20140104_154239

20140104_154220
Dit is misschien wel interessant om te weten. Er zijn 2 aansluitkabels voor een accu. Zo kan de opdrachtgever besluiten om 2 accu’s parallel aan te sluiten om daadwerkelijk een hele dag door te kunnen gaan, of een accu en indien nodig deze in het veld kunnen vervangen, zonder dat de instellingen va het huidige spel verloren gaan. Je laat de bijna lege accu er namelijk op zitten, plugt er een nieuwe bij en haalt daarna de oude er af.
Bij het aansluiten van 2 accu’s in parallel moet er wel rekening gehouden worden dat de accus beide ongeveer even oud zijn, ongeveer de zelfde interne slijtage hebben en even vol zijn opgeladen.

Update 10-01-2014 – OPLEVERING (07-01-2014)

De lasergame tijdbom is opgeleverd. Hieronder een paar filmpjes en een foto.

Eerste speltest

OpleveringDSC_0208

Alle gebruikte en gevraagde technologieen zijn gebruikt, behalve de GSM functionaliteit. Deze bleek achteraf interferentie te veroorzaken met het audiogedeelte en had een hoge stroomvraag, welke niet geschikt is voor een batterijgevoede lasergame tijdbom als deze. Ik ben momenteel een manier aan het onderzoeken om toch een betaalbare draadloze technologie mogelijk te maken voor de lasergame timebom. Hier is bij het ontwerp van de printplaat al rekening mee gehouden: Er is een extra I2C header waarop een extra microcontroller kan worden aangesloten waarop deze nieuwe technologie zich zal bevinden. Opdrachtgever had aangegeven hiervan graag op de hoogte te houden willen worden.

Voor zover een zeer geslaagd project. Er zal in de toekomst mogelijk wel een kleine update nodig zijn in de software, want geen enkel stuk software is helaas 100% bugvrij bij de eerste release. Kleine kinderziektes zullen blijven en blijken na verloop van tijd. De meest erge bugs zijn er gelukkig op de dag van release uitgehaald. De spelfunctionaliteit is volledig werkend en functioneert naar behoren op moment van dit schrijven. De code en de versies zijn [hier] te vinden.

Ik wens de opdrachtgever in ieder geval heel veel plezier en succes met zijn nieuwe aanwinst. Tot voor zover dit project.

< Terug: Pagina 1 (Begin project) || ^ Naar Boven ||  Verder: Pagina 3 (Onderdelenlijst) >